Belevenissen van voorgaande weken / Pagwah - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van René Petersen - WaarBenJij.nu Belevenissen van voorgaande weken / Pagwah - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van René Petersen - WaarBenJij.nu

Belevenissen van voorgaande weken / Pagwah

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

24 Maart 2006 | Suriname, Paramaribo

Bedankt voor alle leuke, grappige en lieve berichten die ik via deze site of via de mail heb ontvangen. Hierbij nog wat belevenissen van de voorgaande week. Veel lees plezier en ik hoop dat jullie een goed beeld kunnen krijgen van datgene wat ik hier allemaal beleef.

Dag 34 Maandag 14-3-2006
Overdag gewoon stage gelopen bij Cybermango.
Toen ik thuis kwam om half 5 kwam net te tuinman aanzetten. Uiteraard heb ik hem gevraagd of hij wel werkzaam was voor mijn huisbaas of dat hij uit eigen initiatief onze tuin zou gaan doen in dat geval zouden wij dus voor de kosten moeten opdraaien. Gelukkig was hij gestuurd door de huisbaas en kon hij aan de slag gaan. Ik had hem drinken aangeboden maar drinken nam hij pas aan als hij klaar was met zijn werk vertelde hij mij. Om 10 voor 7 was ie eindelijk klaar. Zoals beloofd heb ik hem alsnog drinken aangeboden. Had alleen wel het probleem dat ik om 7 uur een afspraak had. Heb hem dus een Djogo (liter bier) voor gezet en heb hem gemeld dat ik helaas snel weg moest.
Op het moment dat hij de Djogo zag komen spartelde hij al tegen, hij gaf aan dat een liter veel te veel van het goede was en kreeg vervolgens grote verhalen te horen over dronkenschap. Tevens raakte ik nog in gesprek met een buurmeisje, alsof ik alle tijd van de wereld had… Haar heb ik ook op tactisch wijze weg kunnen werken hehehe.
Iets over de klok van zeven uur was ik bij Nathalie en Nardia. Gisteren tijdens white beach had ik mijzelf hier min of meer uitgenodigd. Rijst, kouseband en pindasaus stond er op het menu. Het was weer een gezellig avondje. Om half 10 belde Ronnie mij nog en vertelde dat iedereen zich afvroeg waar ik bleef tijdens het afscheidsfeestje van Nicole en Mirella. Even later werd ik met de auto opgehaald door Ronnie, zijn vriendin Satini en Sandra.
Ook hier was het weer gezellig. Om half 2 ben ik pas weggegaan ivm een ververlende buurman die een van de dames had lastig gevallen. Bastard.

Om deze dag samen te vatten: Erg gezellige maar wel een vermoeiende dag.

Dag 35 Dinsdag 15-3-2006
Ik had afgesproken om tijdens mijn middagpauze naar warenhuis Kerstens te gaan omdat daar iedereen zou gaan lunchen. Hier heb ik afscheid genomen van Nicole en Mirella.

Om 16.30 had ik afgesproken met maarten om voetbal te gaan kijken (Ajax vs. FC Internationale) bij terras het vat.
Eenmaal daar aangekomen moesten we vragen of het mogelijk was om de tv buiten te zetten ivm de wedstrijd. Het personeel had geen rekening gehouden met deze wedstrijd. Het terras was redelijk gevuld om deze wedstrijd te gaan volgen. Helaas had Amsterdammers verloren.

Bart, Berend en een andere kerel uit Nederland kwamen tijdens de wedstrijd ook nog even bij ons aan tafel zitten. Om het vakantie gevoel compleet te maken hebben we tijdens de wedstrijd nog een maaltijd genuttigd. Zei ik nou vakantie gevoel? … :p

Om 1 SRD = 30 eurocent te besparen zijn Maarten en ik samen op één fiets naar huis gegaan. Eerst gekeken of we terecht konden bij de vrouwen uit eindhoven. Helaas waren ze niet thuis en zijn we een paar huizen verderop naar Maarten zijn huis gegaan. Aangezien ik mijn laptop nog bij mij had hebben we foto’s uitgewisseld en heb ik foto’s gezien van Maarten zijn voorgaande reizen.

Later op de avond hebben we nog bij Sandra gezeten. Later kwamen Janine, Marloes en Martje thuis van het salsa dansen en hebben we plannen gemaakt voor de rest van de avond.

11.30 was ik gedoucht en wel, terug bij Maarten ,Marloes en Martje. De overige 2 dames hadden besloten om niet mee te gaan aangezien ze de volgende dag op trip zouden gaan naar Brownsberg.

We hebben de avond geopend bij La caff (een kroeg) , daar waren ook mijn Surinaamse vrienden Ronnie, vriendin en cheba o.a. waar we mee hadden afgesproken.

Voor het eerst had ik de digitale camera mee genomen om wat foto’s te schieten van het uitgaans leven. Dit was achteraf erg geslaagd. Leuke foto’s zijn er gemaakt van iedereen, al zeg ik het zelf. Later op de avond zijn we met zijn allen naar discotheek Starzz gegaan zoals gewoonlijk.
Het was weer een enerverend dagje geweest.


Dag 36 Woensdag Holi Pagwah 16-3-2006
Tien uur was deze jongen alweer van bed. Er stond weer een zware dag voor de boeg.
Met Ronnie had ik afgesproken om de nationale feestdag Holi Pagwah te gaan vieren. Dit is een Hindoestaans feest en vieren hiermee het nieuwe jaar.

Ronnie had Ricky meegenomen. Ricky is de zoon van de huisbazin van Maarten en Marloes
Geweldige kerel en een typetje apart. Zal hem kort beschrijven: Kerel van 40 jaar, had die dag ondergoed van z’n moeder aan omdat hij geen eigen ondergoed meer had of niet lekker vond zitten whaha en dit had ie vervolgens ook nog aan iedereen vertelt, drinkt warme witte wijn en komt ietsjes verwart over. Ik heb me de hele dag in een deuk gelegen om deze kerel.
Samen met Cheba, Ronnie, Satini en Ricky zijn we naar familie van Ronnie geweest. Daar kreeg ik een bord eten aangeboden. Ik dacht nog Rotty lekker. Nadat ik mijn buikje had volgegeten kreeg ik te horen dat we de hele dag zouden gaan eten. Ieder familielid kwam met eten aanzetten waar we van moesten proeven. Als we zouden weigeren zou dat opgevat kunnen worden als ….
Tijdens het eten zag ik verschillende kippetjes om mij heen lopen, de gastheer vertelde toen dat hij zijn eigen vee slachtte voor zijn eten. Op dat moment realiseerde ik mij dat het kippetje wat op mijn bord lag kort geleden hier ook nog vrolijk rond dwarrelde. Dit veranderde niks aan de smaak van het eten 
De hele dag hebben we gegeten daarbij hoort uiteraard drinken. Ook dit was in vele liters aanwezig. Voornamelijk cola whisky werd er geschonken. Overal waar we kwamen was King George ook aanwezig (whisky merk). Iedereen was redelijk aangeschoten en in feest stemming. Ik stond verbaasd toen ik zag dat de mannen van het gezin het hele eigen gezin van punt a naar punt b transporteerde met eigen auto. BOB kennen zie hier nog niet maar ook verantwoordelijkheidsgevoel volgens mij niet.

Tijdens Holi Pagwah is het de bedoeling dat je elkaar onder schildert of gooit met gekleurde poeder en verf. Dit was de eerste keer dat ik dit mee maakte maar vond het zeker wel een leuke bezigheid. Tijd om dit ook in Nederland te introduceren.
Kinderen en volwassenen hebben tijdens deze bezigheid ontzettend veel plezier, dat merkte ik ook wel aan mijzelf. Aan het eind van de middag had ik na alle kleuren combinaties de kleur zwart gekregen. Vermoedelijk was dit gewoon schoenpoets. Omdat het zinloos was om dit van je lijf/gezicht te verwijderen heb ik het maar laten zitten. Elk moment kon je namelijk weer worden besmeurd.
Om ongeveer 4 uur in de middag hebben we met zijn allen Maarten opgehaald. Hij vond het prachtig of om in zijn termen te spreken “machtig” om mij zo te zien.
S’avonds zijn we nog met een clubje naar de olifant geweest. Dit was een soort groot evenement terrein waar de Hindoestanen ook aan het feesten waren.
Wat een gekte aldaar. De meeste hadden hun shirt uit getrokken en deze vervolgens door de zaal gesmeten. Af en toe kreeg ik dan bijna vanuit de lucht een shirt op mijn hoofd maar uiteraard deed ik ook stoer mee met deze acties en heb gewoon de t-shirts die uit de lucht kwamen terug gesmeten in de menigte.
Het allermooiste vond ik nog toen ik mij realiseerde dat ik een van de 10 bakra’s was die ik in totaal maar heb kunnen tellen. Op mijn gezicht zat al die tijd nog alle soorten verf waarvan zwart de basiskleur was. Ik was een dagje geen bakra(blanke). Zo af en toe zag ik mensen mij bedenkelijk aankijken en vervolgens glimlachen toen ze zagen dat ik gewoon een blanke was. (zo zwart was ik dus).

Om tien uur zijn we ongeveer vertrokken. Ik had het gevoel dat het 5 uur in de nacht zou zijn omdat ik helemaal total loss was. Ik was allang blij dat we richting huis gingen, helemaal zat was ik van die hindoestaanse muziek, wat een herrie... Omdat we nog niet genoeg hadden gegeten (ahum..) zijn we nog langs blauwgrond (district van Paramaribo) gegaan om daar bij de Javanen een overheerlijke saoto soep te nuttigen.

Thuis aangekomen ben ik eerste maar in de douche gestapt. In totaal was ik drie kwartier bezig geweest om alle verf / poeder en andere rotzooi van mijn huid te verwijderen.

Het was een te gekke dag met erg veel indrukken over de cultuur van de Hindoestanen.
Dag 37 Donderdag 17-3-2006
Met de groep gegeten bij Wolly’s. (zie foto’s)

Dag 38 Vrijdag 18-3-2006
Tijdens mijn stage was Martje (studente uit eindhoven) op bezoek gekomen, ik heb haar geholpen om de verloren foto’s van het geheugenkaartje terug te krijgen. Op de een of andere manier was haar fotocamera gecrasht.

S’avonds had ik de zogenaamde date met Sandra. Omdat haar huisgenoten die avond weg zouden hadden we besloten om samen uit eten te gaan. Met de taxi heb ik haar opgehaald en zijn vervolgens naar een chinees restaurant Chimin gegaan. Het eten was prima en het was een gezellig begin van de avond.
Op de terug weg kwamen we mijn huisgenoot tegen en zijn richting onze Crib (huis) gewandeld daar hebben we een poosje op de veranda gezeten. Ook dit was gezellig. Als klap op de vuurpijl heb ik nog even de handen uit de mouwen geschud en had ik overheerlijke knakworstjes klaargemaakt.

  • 24 Maart 2006 - 19:57

    Omke:

    prachtverhaal man! Volop genieten dus. Dat wordt in juli een hele omschakeling voor jou jonkje...

    Omke

  • 27 Maart 2006 - 17:55

    Maarten:

    Rene, let je wel een beejte op je gezondheid. AL dat feesten, parbobier.

    Geniet ervan!!!!!!!!!

  • 30 Maart 2006 - 10:31

    Bea:

    wauw! loop jij ook nog stage daar??? Ik lees alleen maar verhalen over feestjes enzo... :p Leuke site trouwens! Veel plezier nog!!!

  • 30 Maart 2006 - 14:25

    Date-lover M:

    Rene...waarom zijn wij nooit op een zogenaamde date gegaan?...ik heb nu echt het gevoel dat ik iets heb gemist in Suriname...snik!

  • 30 Maart 2006 - 14:47

    René (himself):

    Wie ben je date-lover M.?
    Het is vandaag geen valentijn dus hoef je geen anonieme berichtjes achter te laten...
    Zal maarten wel weer zijn

    Bea
    Ik heb het hartstikkene ;) druk met mijn stage. bedankt voor je berichtje. Paramaribo is idd Wauw

    Maarten, vriend
    Deze jongen (me) is gewoon kern gezond, kan jij de afgelopen dagen niet zeggen volgens mij. (grapje moet kunnen toch?)Te veel parbo misschien?
    En tsja dat feesten...het waren allemaal afscheidsfeestjes :(

    Omke
    Ja blikstjinder tsil nog wat wurden in juli... Gelukkig is Pet Senior dan alweer snel jarig op naar het volgende feest;)
    Bedankt voor het kaartje, wist niet dat die mogelijkheid nog bestond...:)

  • 31 Maart 2006 - 07:35

    Sandra:

    Tsja Martje.. zo'n speciale date is niet voor iedereen weggelegd ;) En ach jij hebt immers als je eigen date..nee dates gehad :) hihi

  • 31 Maart 2006 - 13:50

    Martje:

    Nou Rene, Sandra is toch een stuk sneller dan jij!
    Mij aanzien voor Maarten...nou wordt ie echt mooi!

  • 31 Maart 2006 - 16:04

    Sandra:

    lol :)

  • 01 April 2006 - 16:12

    Ward:

    Starzzz was weer gezellig gister! De enige date die ik met Rene heb is een tripje naar de parbo brouwerij:)

  • 03 April 2006 - 10:35

    Je Meissie:

    Heey liefie!
    Nog 5 daagjes en ik ben bij je:D:D:D:
    Dikke kus

  • 03 April 2006 - 12:28

    Martiiin Vor Buren:

    De enige date die ik met rene heb, is samen een hotdog eten op het hek voor zijn huis

  • 23 April 2006 - 19:03

    Aafien:

    Wat lees ik nou? Heb je leren koken in Suriname? Die knakworstjes kun je dan in Grunn ook wel eens voor mij klaar maken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2006

Frans Guyana,

19 Mei 2006

De update !

07 April 2006

Beter laat dan nooit (Week8)

07 April 2006

Beter laat dan nooit (Week7)

24 Maart 2006

Belevenissen van voorgaande weken / Pagwah
René

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 17866

Voorgaande reizen:

09 Februari 2006 - 09 Februari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: