Beter laat dan nooit (Week8) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van René Petersen - WaarBenJij.nu Beter laat dan nooit (Week8) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van René Petersen - WaarBenJij.nu

Beter laat dan nooit (Week8)

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

07 April 2006 | Suriname, Paramaribo

Week 8

Vrijdag 31-3-2006 Casino
Om kwart voor 4 werd het werk neergelegd en hadden mijn collega’s besloten om de drie flessen parbo, die mij al weken met lede ogen(doppen) aankeken vanuit de koelkast, maar eens te openen. Woensdag had ik nog op een subtiele manier gevraagd of het bier nog wel houdbaar was na zo’n lange periode. Vanaf mijn eerste dag stage zag ik deze flessen namelijk al liggen. Onder het motto “kwartaal goed af sluiten” zijn we bij elkaar gekomen en zijn we goed het weekend in gegaan.

Na mijn werktijd ben ik naar het internetcafé gegaan om daar toch mijn wekelijkse msn chat sessie te houden. Om 19.00 was ik aanwezig op de kwattaweg om daar na lange tijd weer eens mee te eten. Het eten was weer delicious. Na het eten zijn we met negen personen naar het casino gegaan om daar het geluk te beproeven. Eerst maar weer een beetje de kat uit de boom kijken en vervolgens heb ik zelf plaats genomen achter het elektronische roulette. Samen met Marieke (bewoonster kwattaweg) wisten we 15 SRD te winnen. Dit hebben we verstandig omgezet in munten voor de slotmachines. Marieke wist twee maal aan toe een slotmachine te legen. Dit ging ook nogal mooi. Bij de eerste lege slotmachine zei ik nog voor de grap dat ze zo maar terug moesten komen aangezien we van plan waren om nog meer machines te legen. Binnen twee minuten zaten we aan de andere kant van de zaal achter een slotmachine en was ook daar het apparaat leeg. Weer kwamen deze twee heren aanlopen om de machine te vullen en gaven al aan dat we geluk hadden. Wel toevallig allemaal.
Nadat we besloten hadden om maar te stoppen met de slot machines hebben we de bak met munten laten verzilveren en hadden we in totaal 80 SRD gewonnen.
De handel gesplit en op naar Black Jack. Hier speelden we wel voor onszelf. Na ook hier een tijdje de truck te hebben afgekeken besloot ik maar om wat fiches te kopen. Binnen 2 minuten lag dit bescheiden stapeltje bij de dealer . Ohhh wat zielig was de reactie van iedereen aan tafel. Uiteraard liet ik mij niet door zo’n klein tegenslag -je kennen en besloot ik maar om mijn laatste 20 SRD van mijn winst in te zetten. Met veel bloed,zweet en tranen heb ik toch mijn verloren fiches terug weten te winnen en heb ik het verstandige besluit genomen om de avond in de casino af te sluiten.
De avond werd afgesloten in discotheek Starzz.

Zaterdag 1-4-2006 Voetbal wedstrijd kijken.
We hadden afgesproken om 1 uur te verzamelen bij de waterkant.
Samen met Winnie, Ward, Klaas, Maarten zijn we naar een voetbal wedstrijd gegaan van FC Internationale. Met het busje zijn we vanuit het centrum van Paramaribo naar het complex gereden. Winnie die bezig is met een stage bij deze voetbalclub had ons uitgenodigd om een wedstrijd te komen kijken.
Na ongeveer een dik half uur rijden zijn we uitgestapt en stonden we weer in de brandende zon. Tijdens de wandeling naar het complex kregen we de mogelijkheid aangeboden om mee te rijden in de laadruimte van een pickup truck. Nadat we over de hobbelweg alle kanten van de laadruimte hadden bekeken kwamen we aan bij het sportcomplex, het zag er zeer goed en verzorgd uit.
Tot mijn verbazing zag ik mensen rondlopen met SC. Heerenveen voetbal shirtjes. Erg leuk om zo’n shirtje in Zuid-amerika aan te treffen. Van Winnie kreeg ik te horen dat SC.Heerenveen de club financieel had gesteund. Ook RKC Waalwijk had iets gedaan voor de club maar wat weet ik niet precies (google maar lekker)
De wijdstrijd zou om half 5 beginnen maar aangezien we erg vroeg waren hebben we nog een balletje kunnen trappen op het hoofdveld. Uiteraard ontbraken de Heerenveen shirtjes/spelertjes niet.

Internationale tegen Cosmos eindigde in een 0-2. Op het veld hebben we helaas geen gekke taferelen gezien die we in Nederland niet zouden tegen komen.
Toch was het een erg leuke middag met veel plezier op de tribune, verstandig dat we waren hebben we maar geen oerwoudgeluiden gemaakt.

Uiteraard moet de derde helft ook vermeld worden. In de kantine hebben we nog de laatste 15 minuten van Barcalona tegen Real Madrid gekeken.
Met het busje naar huis en met Maarten, Winnie en Ward heb ik nog rottie gegeten bij een restaurantje in de hoofdstraat van Paramaribo. Na een vermoeiende dag hadden we besloten om elk zijn eigen weg maar te gaan en niet meer op stap te gaan.
Winnie weer terug naar de meiden van de keile uhh kwattaweg, Ward weer naar zijn huis dat bewaakt wordt door roomboter de slang en Maarten en ik terug met de taxi naar Paramaribo Noord.
Ik had besloten om het laatste stukje van de taxi naar huis te lopen. Tijdens mijn wandeling kwam ik langs Saborella ook wel bekend als Salmonella het ranzige fastfood restaurant. (Te vet eten) Daar werd net een film gestart en geprojecteerd op wit doek. Aldaar heb ik de rest van mijn avond doorgebracht. Tot nu toe 5 films gekeken in Suriname is wat anders dan +/- twee films per week in Nederland.

Zondag 2-4-2006
Half 11 stond ik bezweet en al bij Fort Zeelandia. We hadden besloten om een cultureel dagje in te lassen aangezien we allemaal het idee hadden dat we niet meer serieus worden genomen door het thuisfront. Elke zondag en dinsdag is het mogelijk om een rondleiding te krijgen door het fort maar aangezien dit vrij beroerde tijden zijn voor studenten,  hadden we de afgelopen weken nog niet de kans gehad om het fort te bezichtigen.
De gids wist erg veel te vertellen over de geschiedenis en over de originele bouw van het fort, ik vond het dan ook een interessant ochtend/middagje. Het meest indrukwekkend waren toch de kogelgaten van de decembermoorden die duidelijk te zien waren in de muren van een van de bastalions / torentjes van het fort. Er werd ons weinig tot niets verteld over de coup van 1980 en de decembermoorden. Waarschijnlijk omdat dit nog te recent is / te gevoelig bij de bevolking of te riskant omdat dhr Bouterse nog op vrije voeten rond loopt.

Na een geschatte 1,5 uur rondleiding zijn we naar de waterkant gewandeld en hebben daar een bootje gecharterd om naar de overkant te gaan. Dit was voorheen de enigste methode om de Paramaribo rivier over te steken voordat de Wijdenbosch brug was gebouwd. De veerboten voor de auto’s varen nu niet meer maar de gewone bootjes zijn nog steeds in gebruik. Met zijn 5’en (Ward, Maarten,Winnie en Marloes) zijn we naar de overkant gevaren. Tijdens de tocht hadden we vroeg aangegeven dat we graag langs het gezonken duitse oorlogsschip wilden varen. Van dichtbij konden we erg goed zien dat het om een schip ging ipv een groot oud stuk roestend ijzer wat je normaal in de verte ziet liggen.
Tevens konden we nu goed zien dat het schip inderdaad in tweeën is gebroken doordat de Duitsers zelf het schip tot zinken hebben gebracht. Ik zal nog uitzoeken waarom dit gebeurd is…

Aan de overkant hebben we lekker gegeten en zijn na een paar uurtjes weer met de boot terug gekeerd naar Paramaribo stad. Bij Broky een dansschool met perfect terras hebben we het vocht gehalte weer op pijl weten te brengen.

Om ongeveer 5 uur hebben we elkaar gedag gezegd en zijn we elk ons eigen weggetje in gegaan.

Weer een weekend voorbij.

Foto's ==> http://www.renepetersen.nl/fotoalbum

• 07 April 2006 - 14:00

Maarten:

Wat een verhalen rene. Alleen jammer dat je 4 keer het zelfde bericht hebt geplaatst.

In ieder geval veel plzezier de komende weken en tot eind april

maarten

• 08 April 2006 - 10:37

Martje:

Jeetje....het leven gaat bij jullie ook gewoon door zonder mij...wie had dat gedacht?
    Reneetje, geniet maar goed van je bezoek de komende weken!

x Martje

• 09 April 2006 - 09:00

Omke:

mbt tot je opm over de steun van RKC en sc. Heerenveen:Wat de laatste betreft is er veel materiaal van het oude stadion die kant opgegaan, o.a. het grootste deel van de tribunes voor zover dit nog ge de- en gemonteerd kon worden. Dit ff ter info. De groetnis ût de Gordyk

• 09 April 2006 - 09:26

Janine:

heey Rene,

heel veel plezier met je vriendinnetje de komende weken geniet ervan.

xx janine

• 16 April 2006 - 20:38

Martje:

Hoi Rene,
    Zou je mij jou e-mailadres kunnen sturen?
    Kunnen we gezellig een keertje bijkletsen via de msn! X

• 19 April 2006 - 14:16

Sandra:

Heej René
    Ik heb gehoord dat het weer steeds beter aan het worden is. Hebben jullie effe geluk. Weet je trouwens dat er op de radio in Nederland allemaal commercials zijn ter promotie van groningen :p lol:) Kus San

• 23 April 2006 - 18:52

Paul En Aafien:

Doe je de groeten aan Jolanda? Veel plezier samen!

Dikke kus

• 25 April 2006 - 10:18

Om Ke:

Laatste verslag is al weer een tijd geleden. Toen kwam jolanda zeker. Die hou je lekker helemaal voor jezelf, want wij horen of zien er niks van.Ondertussen Jolanda (bijna) weer naar huis en de fam. van de Hunze ri Paramaribo. Verwen je Henk niet teveel met Parbo.... Groeten ut de Gordyk

• 26 April 2006 - 12:43

LIEFIE HET WAS GE-WEL-DIG!!!! Heel veel liefs en kusjes

• 30 April 2006 - 14:17

Froukje:

He buurman!
    Geslaagd feestje gister, ofniet? (en eergister :))
    K heb j site onthouden(komt niet door t visitekaartje)
    Ziet er gaaf uit.
    Misschien dat ik je straks nog zie bij 't Vos en anders zie ik je vrijdag/zaterdag wel!

kus Froukje
    (www.froukjevisser.waarbenjij.nu)

• 30 April 2006 - 20:51

MPdrie:

Nou Rene je doet aardig je best daar. We hebben nog even gekeken bij het inpakken van de koffers van het thuisfront, ze nemen genoeg mee jou kant op :) Veel plezier de komende tijd maar weer.

• 01 Mei 2006 - 00:29

Froukje:

me again :)
    Jij hebt volgens mij superveel leuke foto's dus we moeten nog eens meeten om fotos uit te wisselen, Yvon en Renée hebben ook nog leuke van jou!
    Doeidoei

• 09 Mei 2006 - 14:15

X:

Leuk al die nieuwe foto's!

• 10 Mei 2006 - 13:11

Igor:

Yo Petersen! leef je nog? of is het expeditie robinson voor jou met al die overstromingen... heb je je xml aangepast en ingeleverd?

• 15 Mei 2006 - 13:02

Suzanne:

Hoi Rene,
    Van je moeder dit adres doorgekregen. Leuk om zo je belevenissen mee te beleven. Succes verder met je stage en je verblijf daar. Ik kom zo nu en dan eens kijken hoe het je vergaat.
    Groetjes, Suzanne Sipma

• 16 Mei 2006 - 01:42

Yvonne En Renee:

UPDATE UPDATE UPDATE! :-p
    Tot voetbalkijks

Liefs Yvonne en Renee

• 18 Mei 2006 - 13:33

Maarten:

Update!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!