De update ! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van René Petersen - WaarBenJij.nu De update ! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van René Petersen - WaarBenJij.nu

De update !

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

19 Mei 2006 | Suriname, Paramaribo

Eindelijk zal ik dan maar weer eens een update geven over mijn belevenissen van de afgelopen weken.
Zitten jullie goed ? Hebben jullie wat te drinken ? want hier komt mijn verhaal…

Acht april (jaa ja dat is alweer een paar weekjes geleden…) was het heugelijke moment dat ik Jolanda van het vliegveld kon ophalen. Samen met vriend Ronnie zijn we naar het vliegveld gereden. We waren wat aan de late kant dus moest Ronnie zijn rijkunsten laten zien over de weg Paramaribo – Zanderij. Mooi op tijd stonden wij bij de aankomsthal. Jolanda bleek 40 minuten later de aankomst hal te verlaten, als we dat hadden geweten…
De terugreis was voor ons beide vreemd. Na een lange tijd weer bij elkaar. Op het moment dat ik Jolanda zag besefte ik mij dat ik haar toch wel erg gemist had. Tijdens de reis naar Paramaribo hebben we veel bij gekletst en heb haar de eerste vreemde opvallende dingen kunnen laten zien van Suriname. Thuis hebben we de eerste Djogo geopend en geproost op een leuke vakantie.

De twee en halve week dat Jolanda bij mij was is ontzettend snel omgevlogen.
We hebben erg veel leuke dingen gedaan. Door Paramaribo gelopen en de bekendste bezienswaardigheden bekeken. Een paar keer zijn we naar een van de vele zwembaden in P-bo geweest. Elke dag uiteten. Naar La caff, het vat en naar discotheek Starzz geweest.
Uiteraard mocht Whitebeach ook niet ontbreken. Een paar keer zijn we naar het Casino geweest en aan het eind van de vakantie hebben we Brownsberg en het vakantie eiland Isadou bezocht. Tijdens het bezoek van Jolanda was ik begonnen met een cursus salsa. Ook Jolanda moet hier aan geloven 
Tijdens deze twee en halve week heb ik mij ook nog serieus bezig gehouden met mijn stage. Af en toe heb ik een dagje of middagje vrij genomen zodat Jolanda ook een middagje vrij had van de wasmachine. ;-)
Al met al een periode / vakantie die ik niet snel meer zal vergeten naast de leuke tijd die ik momenteel meemaak in Suriname.

Nadat Jolanda weg was had ik 4 dagen tijd voor mijzelf voordat pa en ma met zusje langs zouden komen voor een week. Helaas heb ik mij deze dagen behoorlijk brak gevoeld van de anti malaria pillen die ik nog moest slikken van de JawJaw / Isadou trip. (En uiteraard ontken ik ook niet dat ik last had van afscheidskatertje maar helaas is daar nog geen pil voor ontdekt) Vrijdag en Zaterdag stonden in het teken van Queensday aka Koningendag. Dit jaar moest ik genoegen nemen met het vieren van Queensday in Paramaribo. Hier werd er niet of nauwelijks aandacht aan besteed. Gelukkig werd Koningennach goed gevierd in discotheek Touche dat helemaal oranje versiert was. Voor Koningendag hadden een paar studenten een feest georganiseerd dat ook zeer geslaagd was. Geluk bij een ongelukje werd Koningendag niet op 30 april gevierd maar op 29 april. 30 april was namelijk de aankomstdag van mijn ouders + zusje.

30 april weer met Ronnie richting Zanderij gereden en konden ook hier weer een poosje wachten ivm een uurtje vertraging vanuit Amsterdam.
Ook na deze hereniging konden mijn ouders + zusje zien in wat voor land ik nu al 3 maanden leef. We zijn naar het appartementencomplex gereden hebben daar de koffers gedumpt, snel kamer geïnspecteerd en vervolgens moest er nog gegeten worden.
Met de taxi naar het centrum en verder dan terras “het vat” kwamen we niet. Sommige mensen konden de verleiding van de Enorme Djogo’s niet weerstaan.
We hebben in dit weekje toch veel kunnen ondernemen.
Helaas heeft moeders niet in de keuken gestaan maar zijn we elke weer gaan uiteten. Had me een klein beetje verheugt op een gezonde maaltijd uit moeders keuken.
Wij hebben erg veel lol gehad in deze week, uiteraard mag ik taxi John in dit verhaal niet vergeten. (die nog steeds opzoek is naar een blanke dame.:-))
Op de vrijdag zijn we nog naar Klaaskreek / Otobanda geweest om lekker over de Afobaka weg te hobbelen. (welkom in Suriname) Aldaar hebben we wat dorpjes bekeken en konden we zien in wat voor huisjes de bevolking daar leefde.

Samen met Maarten hebben wij 7-mei onze ouders weggebracht naar Zanderij. Maarten had een prima busje geregeld voor de heen maar ook voor de terugweg. Onder het genot van een zakje chips, Parbootje en mijn vrijheid bespraken we de afgelopen weken.
Ook dit was een periode met mijn familie die ik niet snel meer zal vergeten.

Ik vermaak mij hier nog steeds prima
Stage gaat oké
En het zonnetje schijnt vaker dan dat het regent.

René

• 20 Mei 2006 - 15:01

Jolan:

me toch wel erg gemist? (besefte je dat alleen toen:P)x

• 22 Mei 2006 - 11:31

Janine:

He reneetje,

Jeetje wat een tijd geleden dat ik iets van je gehoord heb. Zo te lezen heb je het nog steeds prima naar je zin. Fijn dat jij en Jolanda zo genoten hebben van jullie weerzien. Hier in Eindhoven staan in ieder geval nog twee flessen borgoe voor als we met z'n allen herinneringen op gaan halen.
    Veel plezier nog en geniet er nog even van.

Janine

• 22 Mei 2006 - 19:48

Sandra:

Hej lieve René,
    Het was inmiddels wel weer tijd voor een update. Ik vind het fijn om te horen dat het zo leuk is geweest met alle bakra's:p die je over de vloer hebt gehad de afgelopen weken. En gelukkig heeft de regen weer een beetje plaats gemaakt voor zon. Geniet ervan!
    Kus Sandra
    p.s 1 fles Borgoe staat bij mij thuis! Nog steeds veilig opgeborgen!:)

• 23 Mei 2006 - 08:43

Omke:

Fijn voor je, dat de zon wat vaker schijnt, dan dat het regent. Maar we hadden afgesproken, dat je die zonneschijn hier naar toe zou sturen. 't Is een week prachtig geweest maar nu is 't weer zwaar pet.Dus doe je best en stuur ons nog wat van dat mooie weer! Indien mogelijk voldoende tot aan de kerstdagen!!

• 23 Mei 2006 - 11:21

Peter:

Ik krijg steeds meer het gevoel dat je vakantie aan het vieren bent dan stage aan het lopen ;)

Suc6 nog de komende tijd :)

• 23 Mei 2006 - 15:07

Maarten:

Wij willen weer een nieuwe update van je zien deze is al 5 dagen oud.

Je moet je site beter onderhouden dhr.Petersen

• 23 Mei 2006 - 21:39

Renee:

Ha popje!!
    Wat een update weer, mijn complimenten. Maar ik mis 2 onmisbare dames in je bericht, jaja Yvonne en ikke... Dat uit eten met die andere dames was toch niet zo geslaagd las ik bij ons op de site? Had natuurlijk niet anders verwacht hihi. Misschien dat je een van hen wel kan koppelen aan John, aangezien het je met mij niet is gelukt ;-)
    Ik begin Suriname nu al te missen, mi gado, wat is het retekoud in Nederland! 15 gr ofzo... Zit al heel de dag met een coltrui aan.
    Onze terugreis was trouwens vlekkeloos verlopen. Door een extra stevig briesje vanuit Suriname waren we zo vroeg op Schiphol dat me ouders zich nog moesten gaan haasten hihi. Maja, omdat alles besnuffeld moet worden (en wat nog meer?) duurde het 1,5 u ofzo voor we onze koffers hadden. We waren nl na een half uur vanuit het vliegtuig bij de bagageband! Jaja, dat krijg je als je er zo braaf uitziet wahahaha
    Magoed, ik ga je in de gaten houden boy!;-)
    Sterkte in deze zware tijd zonder ons daar...
    En de volgende keer willen wij alsnog een eervolle vermelding gerre!

Liefs reneke

• 25 Mei 2006 - 20:16

Julien Rotterdam:

Nou het gaat je goed daar vriend en wat ik al zij als je terug ben kom je een keer naar Rotterdam
    Kan je je foto's aan ons laten zien en wij hebben ook heel wat foto's van Suriname wat ik zelf ben er ook 2 keer geweest dat heb je als je een donker vrouwtje heb dan ga ik ook lang bij haar familie in Paramaribo nou ik hoor het wel laters

Gr

Julien

• 27 Mei 2006 - 12:59

Margriet Mulder:

Hoi Rene, wat een leuke foto's zeg! Heb je nog last gehad van de overstroming? Er is hier in Nederland een televisieactie geweest om geld in te zamelen.
    'tLijkt me een fantastisch land. Mooie foto's!Op dit moment is het hier takkenweer. Veel regen en wind en zö'n 14 graad middagtemperatuur. Bij jullie is het vast warmer. 'kWens je een fijne tijd toe en ik zal geregeld een bezoekje brengen aan je website.
    Groetjes uit Kalenberg!
    Margriet

• 29 Mei 2006 - 16:58

Rene:

De volgende update komt voorlopig nog niet. Teveel parbo gedronken afgelopen weekend.......

• 29 Mei 2006 - 17:02

Ward:

Ah Rene.....het was een gezellig weekendje!!! DJ Jean rulezzzzzz. Komende week even bijkomen in Frans Guyana onder het genot van een verdiend roseetje en stokbrood met brie.

• 29 Mei 2006 - 18:23

René Hem Zelf.:

Hahaha welke grappenmakker heeft dat berichtje onder mijn naam geschreven?
    Bij deze een correctie: René heeft dit weekend te weinig Parbo gehad ivm de bar slechte bar-bediening bij DJ Jean...

• 29 Mei 2006 - 19:41

Nynke:

Hallo ..:)

René wanneer kom je weer trug?:O Want ik wil weer bootje varen.. Hehe als de moter het dan wel weer doet.. Ach en anders ben jij wel de 'interne moter':P;)

Der is niet veel interresants hier gebeurt op de hunze.. Beetje saai.. Maar het WK komt eraan:) En dan ist feest!!:D.. Zonde voor jou dat je dat moet missen..
    Maar ach.. Life goes on he;)

Tot ziens maar weer!

Groetjes Nynke (Je liefste buurmeisje:)..)

• 02 Juni 2006 - 15:02

Sandra:

Hej René,
    Ik zit vol spanning al weer te wachten op een nieuwe update ;). Maar dat gaat helaas allemaal niet zo snel he:(.
    Kus Sandra

• 02 Juni 2006 - 20:20

Jaak:

ik vond het ook een periode die ik niet snel zal vergeten hoorr.. was klaaskreek/ otobanda ook overstroomd? =xxx= je liefste zusje

• 03 Juni 2006 - 16:22

Djodjo:

Nog 6 weekjes en dan zijn we gelukkig weer samen! xxx van je vriendin

• 04 Juni 2006 - 13:02

Rennie En Jessica:

hee lief neefje

wat leuk om te lezen wat je daar allemaal beleeft.
    we wachten met spanning op je volgende update.

groetjes en een dikke kus uit het koude .... friesland brrrrrr

• 05 Juni 2006 - 11:09

Maarten:

Rene! ik heb het nooit geweten dat je zo goed frans kon. Tres bien

• 13 Juni 2006 - 15:07

Peter Van Albina:

Ik zeg update!!!

Wie stemt ervoor???????

• 22 Juni 2006 - 16:49

Suzanne Sipma:

Hoi Rene,
    Nog even en je viert je verjaardag, de 23e alweer. Jonge, jonge, waar blijft de tijd. Ik zie je nog zo in de kinderwagen liggen:-))
    Hoe dan ook, ook namens Alex en Cor wil ik je van harte feliciteren en je een hele fijne dag toewensen.
    Groetjes, Suzanne

• 24 Juni 2006 - 09:58

Jacqueline:

GEFELICITEERDD:D:D
    =xxx= je liefste zusjee..(H)

• 24 Juni 2006 - 11:25

Je Meissie:

Heey schat. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Heel veel liefs en kusjes, je famke
    LY!!!!

• 24 Juni 2006 - 13:04

Paul En Aafien:

Lieve Rene,
    Wij kunnen zo snel je email-adres niet meer traceren, dus via dit berichtje willen we je van harte feliciteren met je verjaardag. Wel gek dat je vandaag zo ver weg zit. We hopen dat je een gezellige dag hebt en na 13 juli doen we je verjaardag nog eens dunnetjes over. Liefs en een dikke kus van ons.

• 24 Juni 2006 - 14:35

Marijke:

Rene, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. neem er nog een djogo op.
    gr, Jacob, Marijke,Riemer, Hester en Jorrit

• 25 Juni 2006 - 10:22

Bea:

Hoi Rene,

Hier in Nederland schijnt het zonnetje gelukkig ook eindelijk wat vaker :D Dat MSN-en met jouw snapt mijn computer geloof ik niet helemaal :s, dus vandaar dat ik zo maar even een berichtje post. Vermaak je je nog steeds? Laatste weekjes nu toch? Hier ook alles prima, kijk uit naar de zomervakantie, groetjes Bea

• 25 Juni 2006 - 10:23

Bea:

PS: zie net dat je gisteren jarig was... Van harte gefeliciteerd en uitbrakse (jaja, nieuw woord :p) vandaag!!!!!

• 30 Juni 2006 - 21:32

Ward:

Update.....tralalalalala waar blijft ie? Heb net wel genoten van de foto's van afgelopen weken.....heimwee:( Gr Ward